Datorspel – ett hot mot säkerheten?

Journalister utan gränser har besökt dreamhack i Jönköping – ett stort evenemang med inriktning på gaming. Vi har intervjuat ett flertal personer och samordnat vår research med både försvarsmakten och polisen.

I SVTs dokumentärserie esport inifrån visas hur deltagare i olika turneringar kan fuska sig till förstaplatser – och miljontals kronor. I programmet visas olika programvaror som speltillverkarnas använder sig av för att motverka fusk, så kallade anti-cheats. Journalister utan gränser har valt att granska några av dessa anti-cheats. Hur fungerar dem egentligen och hur integritetskränkande är dem?

Fokuset riktades snabbt mot Riot games Vanguard. Riot Games är i grunden ett amerikanskt bolag som grundades 2006 – men köptes upp av kinesiska Tencent 2011.
För att kunna spela spel som Valorant eller League of legends måste Vanguard installeras på datorn. Många anti-cheats startas i samband med att man startar det spel man vill spela – men inte Vanguard. Istället startas Vanguard i samband med att datorn startar – och om man försöker att avsluta Vanguard så kan man inte spela något spel innan dess att datorn startas om.

Genom nätverksanalyser framkommer att Vanguard ansluter till servrar i kina och att programmet därefter skickar krypterad information från datorn till servrarna i kina – utan att någon interaktion krävs av användaren och utan att något spel över huvud taget startats.
Exakt vad för information det rör sig om har inte gått att fastställa. I praktiken skulle det kunna handla om precis vilken information som helst.

Säpo – Sveriges säkerhetspolis har gått ut med uppgifter om att svensk infrastruktur hackas och utnyttjas av andra länder – Kina pekas ut som huvudaktör. Huruvida Vanguard bidrar till någon säkerhetsrisk kan vi inte uttala oss om, men två dagar efter att vi pratat med både svenska försvarsmakten, polisen och andra interna kanaler stängdes Vanguard tillfälligt ner och miljontals användare hindrades från att starta sina spel.